Reklama/advertisment

Slnko už poriadne páli a mnohé ženy, dievčatá chcú nachytať, čo najviac vitamínu D. Každá chce vyzerať čo najlepšie s prírodným opálením. Trávenie minút či hodín na slnku môže byť pre našu pokožku aj rizikom.

Reklama/advertisment

UV žiarenie sa rozdeľuje na UVA, UVB a UVC žiarenie, ktoré neprechádza cez vrstvu ozónu na Zem. UVA žiarenie je nebezpečnejšie ako UVB, pretože preniká až do úplnej hĺbky kože a spôsobuje zmeny ako starnutie kože, rakovinu kože, chronické kožné choroby. UVB žiarenie spôsobuje začervenanie, spálenie a pigmentové škvrny. Neprechádza cez sklo, preto keď šoférujeme či dlhšie stojíme pri okne, nemáme pocit, že sa opaľujeme.

Reklama/advertisment

Pri slnení často zabúdame na opaľovací krém, ktorý by mohol predísť rakovine. Vhodný opaľovací krém musí obsahovať ochranu proti UVA (musí mať PPD) a UVB žiareniu (musí mať SPF).

Opaľovacie prípravky sa rozdeľujú do dvoch skupín:
1. Chemické UV filtre – absorbujú UV žiarenie a musia sa vstrebať do kože kvôli pôsobnosti.
2. Minerálne UV filtre s nanočasticami – UV žiarenie rozptyľujú a odrážajú. Sú vhodné pre alergikov a pre deti. Patria tu oxidy titánu, železa a zinku.

Dobý opaľovací krém musí poskytovať ochranu minimálne 15 SPF. Prípravky vo forme púdru a spreja nie sú vhodné, pretože môže nastať riziko vdýchnutia. Prípravky, ktoré máme doma viac ako 3 roky, by sme už používať nemali. Záruka im už  pravdepodobne skončila  a môžu narobiť viac škody ako úžitku. Platí, že čím vyšší faktor, tým vyššia ochrana.

Sunbathing_at_Jones_Beach

Niektoré potraviny (bohaté na antioxidanty, ktoré neutralizujú voľné radikály) sú dôležité v procese regenerácie pokožky. Kakao obsahuje flavonoidy, ktoré poskytujú ochranu buniek proti poškodeniu pred UV žiarením. Lykopén je dôležitý antioxidant, ktorý sa nachádza v melóne alebo paradajkách. Poskytuje čiastočnú ochranu proti poškodeniu buniek slnkom. Strava obsahujúca lykopén môže znížiť citlivosť pokožky na UV žiarenie a predísť tým spáleniu.

Omega-3 mastné kyseliny chránia pred poškodením UV žiarenia a pomáhajú v prevencii rakoviny kože. Dobrým zdrojom omega-3 mastných kyselín sú Chia semienka. Vitamín C a ďalšie antioxidanty. Kivi, jahody, citrusové ovocie spomaľujú starnutie pokožky, pretože majú vysoký obsah vitamínu C.

Slnečné lúče sú nebezpečné hlavne od 11 -15 hodiny. Je pravda, že aj v tieňoch nás opáli, no predsa sú vhodnejšie, ako byť celý čas na slnku. Biela farba priťahuje UV žiarenie, dokonca niektoré štúdie odporúčajú nosiť tmavé oblečenie, ktoré tak UV nepriťahuje, žiaľ, je v ňom horúco.

Nezabúdajme na slnečné okuliare, ktoré chránia naše oči a na pokrývku hlavy (klobúk, šatka…) chrániacu našu hlavu pred úpalom hlavne vo veľmi horúcich dňoch.

Foto: commons.wikimedia.org
Zdroj: www.doktor-zdravi.cz